Kære tanke – jeg h a r set dig

Er dine tanker ved at overmande dig? Føler du, at de tager styringen over dig og ikke omvendt?

Hver eneste dag flyver der 30.000-70.000 tanker igennem hovedet på dig.

Du føler måske, at dine tanker har taget styringen over dig og ikke omvendt. Faktum er dog, at de fleste af de tanker, der kommer, er så flygtige, at du slet ikke bemærker dem.

Desværre sker det rigtig tit, at du bider dig fast i dine tanker. For det meste ikke i de tanker, der gør dig glad og giver dig overskud i hverdagen.

Det er som regel de tanker, der får dig gravet længere og længere ned i et sort hul, du hægter dig fast på.

Nede i hullet sidder du så og grubler. Hvorfor? Hvad nu hvis? Hvordan? Det er de spørgsmål, der ofte følger med grublerierne. Og med grublerierne følger bekymringer.

Hvor meget har det indtil nu gavnet dig at bekymre dig og tænke dig selv halvt ihjel?

Tankerne kan – eller skal – du ikke ændre. I stedet er det din håndtering af tankerne, du skal arbejde med.

Grublerierne gør ikke noget godt for dig. De stjæler dit fokus fra dit nu-og-her.

Du er ikke alene om at gå og gruble. De fleste af mine kunder grubler – nogle dagen lang. Jeg har selv brugt år af mit liv på at gruble. Der er stort set intet af det, vi bekymrer os om, der får det udfald, vi prøver at tænke os til.

Det er med andre ord spild af kostbar tid at gruble og bekymre sig.

Hvad skal du så gøre for at lægge grublerierne på hylden, så du kan få overskud til at være i nuet og nyde livet?

Det første, du skal gøre, er at acceptere, at tankerne kommer. Tankerne kommer helt automatisk – som du nu ved op til 70.000 gange på et døgn. Du kan ikke stoppe tankestrømmen. Til gengæld kan du stoppe dig selv i at løbe med tankerne, når de kommer. For det er det, du gør, når du grubler: Tager tanken som noget, du skal forholde dig til.

Dit næste skridt er, at du øver dig i at ændre fokus. Ikke for at undgå den uundgåelige tanke men for at vise dig selv, at det er dig, der styrer, om du vil hoppe på tanketoget eller ej. Denne øvelse giver dig gradvist fornemmelsen af, at det er dig, der bestemmer, hvad du giver opmærksomhed.

Når en tanke kommer, siger du derfor til den “Kære tanke – jeg h a r set dig”, og så retter du din opmærksomhed på noget andet. Brug lyde omkring dig som distraktion. Lyt til et ur, der tikker, en radio, der spiller, folk, der taler, trafikstøj eller fuglefløjt.

Måske du tænker “Jamen, så prøver jeg jo lige præcis at fortrænge tanken”.

Det er en indvending, jeg ofte hører. Men når du har læst det følgende, vil det at distrahere dig selv fra en tanke give en helt ny mening for dig.

Undgåelse er, hvis du skrifter fokus for at fjerne tanken og den følelse, den er koblet sammen med.

Undgåelse er ikke, hvis du skifter fokus men samtidig lader tanken og dens tilhørende følelse være tilstede.

Kan du se forskellen?

Dine tanker forsvinder ikke. Jo bedre du bliver til at anerkende, at de er der for så at beskæftige dig med noget andet, jo mindre vil de fylde.

Det ved jeg, fordi jeg ser fokusskifte virke for mine kunder – og for mig selv.

Hvis du går all in på at lære dig selv at ændre fokus, vil du over tid mærke, hvordan du får mere tid og overskud til at nyde din hverdag uden unødvendige bekymringer og grublerier.

 

NYSGERRIG på at ændre dit liv ved at ændre fokus? Så læs om mit mentorforløb.

 

KONTAKT: tlf.: 2571 2511 eller charlotte@livsgefuhl.dk

Skriv en kommentar